ابو اسلام
الساعه 5.30مساءا
اما نقابة الصحافيين
الاستاذ محمد عبد القدوس يهتف بالحريه لابو اسلام احمد عبدالله قبل ان يجتمع العدد الاكبر من المتظاهرين
اقف على سلم النقابه اسلم على من اعرفه
اجد شخص يمد لي ورقه عليها صورة رجل ملتحي
لم اعر الورقه اهتماما ورفعتها بدون ان ادرك مابها
بعد ربع ساعه تنبهت للموضوع(نفسي ابطل سطل بس مش عارف )
سئلت من حولي من هذا الرجل ؟
قال لي انهم ابو اسلام احمد عبد الله كاتب اسلامي القي القبض عليه بواسطة امن الدوله يوم الاثنين فجرا
(قلت مصلحة حملة جديده)
اكملت رفع الورقه الى ان اتى احد الاشخاص يسلم علي معتقدا اني من قراء احمد عبد الله او من زوار موقعه وطلب مني التعرف فاخبرته اني لا اعرف شيئا واني اتيت للمشاركه في المظاهره من اجل اسماء ونهى
فاخبرني انه ابنه
قلت فلاستزد
قالي ان الاستاذ احمد عبد الله متخصص في الرد على شبهات النصارى
اثارتني كلمة النصارى احسست ان الرجل قام بركن الجمل وراء النقابه واتى للحديث معنا
اخبرني انه متخصص في الرد على امثال زكريا بطرس القس الذي يقوم بالهجوم على الاسلام على قناة الحقيقه النصرانيه
تركته وانشغلت في المظاهره
اثناء المظاهره وجدت عمرو غربيه يخبرني اننا سندافع عن هذا الرجل
اعلمته اني موافق واني ساتي برقم هاتف احد ابنائه
بعد مشقه وصلت لابنه مره اخرى واستطعت ان اخذ منه الرقم مع وعد بالاتصال بعد المظاهره
وهذا ماتم
واصر الرجل على الهاتف ان نأتي اليه في منزله
اخبرته ان عددنا ليس بالصغير
رحب بنا
توجهنا الى منزله كل من
سقراط وعمروعزت وعلاء ومنال وانا
استقبلنا الرجل بترحاب
واخبرنا ان والده عضو نقابة الصحفيين منذ 30 عام
وانه كان مدير تحرير صحيفة الشعب الممنوعه
وبعد اغلاقها اصدر جريه اسماها بلادي
بترخيص قبرصي
وتم اغلاقها ايضا
بعدها اخذ رخصه من حزب الاحرار
باقامة جريدة اسماها صوت بلادي
حدثت بعض المشاكل في التوزيع اغلق على اثرها الجريده الجديده
وقرر ان يصدر الجريده على الانترنت
واسماها ايضا صوت بلادي
اخبرنا ان والده انشأ ايضا في نفس الوقت مركز اسماه
مركز التنوير الاسلامي
وقال ان هدفه الاول هو
محاربة من يحارب المسلميين من النصارى
ومحبة من يحبنا منهم
(ملحوظه كلمة النصارى ليست كلمتي بل كلمة الابن )
اي ان المركز يهتم
بالمقارنه والمقاربه بين الاديان والمذاهب
(ازاي اشيل على واحد سيف واحضنه في نفس الوقت ؟ يعني وانا بغرز السيف في صدره وهو بيموت اخده في حضني ؟)
قال ان المركز تخرج منه الى الان دفعتين
الاولى كان العدد 82
والثانيه كان 192
والثالثه توقفت الدراسه بها احتجاجا على اعتقال والده
واخبرنا ان الدفعه الاولى كمكافئه لها على تخرجها ذهبوا لزياره وادي النطرون واديرته
والثانيه ذهبوا الى دير مارمينا في الاسكندريه
وان والده له علاقات اكثر من جيده وحميميه جدا مع النصارى
وانهم فوجئوا يوم الاثنين فجرا في تمام الساعه الواحده والنصف بامن الدوله مرتدين زي مدني يدخلون عليهم البيت محملين ببنادق اليه
ويقومون باخذ الاقراص الصلبه للاجهزه
(عدد 3 اجهزه )
ويقومون ايضا باخذ محتوى المكتبه كله
ويفتشوا البيت
ويعتقلوا الاب ويصحبوه معهم
اخبرنا انه قد جائهم اتصال ولاول مره من شخص بعد انتهاء المظاهره بان والدهم سيقوم بالاتصال بهم بعد ساعه من الان
طمنأهم الوالد انه بخير وانه يلقى معامله كريمه ويوجد لديه اغطيه جيده وانه باتم حال
اونها في مقر النيابه العامه
(اخبرنا علاء ان المقر في مصر الجديده)
لكن الابن اخبرني ان الوالد قد تعرض لالتواء في القدم اثر اصطدامه بسياره
وانه يعاني الكثير من المشاكل في فقرات ظهره وانه يحتاج لعلاج طبيعي اضافه لانه مصاب بارتفاع في ضغط الدم
بعد كل هذا الشرح
اصابنا نوع من انواع الاستغراب
حيث اننا الى الان لم نجد سبب يدفع امن الدوله لالقاء القبض عليه
رجل غير مسيس
علاقاته جيده بالمسيحيين وله معه صداقات
لا يقوم باي نشاط جهادي
الرجل نعم سلفي لكنه مسالم
لم نستطع ادراك السبب
وسئلته سقراط اكثر من مره انها لم تفهم لماذا؟
اخذ يقوم بالشرح ان والده غير متعاون مع امن الدوله ولا يقوم بتقديم معلومات عن النصاري الذين يسلموا وان جهاز مكافحة النصرانيه
(على وزن مكافحة الصهيونينه)
اصبح والده يقتر عليهم في المعلومات
والى الان ايضا لم استطع انا الفهم
اخبرته اعذرني على غبائي الشديد لكني لم ارى سببا ؟
تطوع علاء هنا بالشرح انه لا يستلزم وجود سبب مباشر لكي تلقي امن الدوله القبض عليه
اجابه لم تشف غليلي))
عرض عليه علاء ان يقوم بارشاده الى مركز هشام مبارك وطلب منه عمل توكيل لـ5 محامين من المركز
وايضا اوصله باكثر من مركز حقوقي
اخبره الابن انهم على صله بثلاثه محامين متبنيين القضيه الى الان
وهم سليمان حمروش و....
(لعن الله الزهايمر نسيت بقية الاسامي)
اكد عليه علاء انه لن يخسر شئ بان يوكل اكثر من محامي وانه سيكون من الافضل له ذلك
وعدنا بان يقوم بذلك اليوم صباحا
(الاربعاء7ديسمبر)
اتصلت به اليوم صباحا
اخبرني انه في ندوه طبيه
وانه لم يقم بعمل اي توكيلات للمحامين
واخبرني ان والدته ستقوم بعمل توكيلات للمحامين الثلاثه
اكدت عليه ان يقوم بذلك في اسرع وقت لان ليس من مصلحة والده ان يعرض على النيابه مره اخرى بدون محامي (علمت هذه المعلومه من علاء)
ونحن في الانتظار
What the hell is happening in Egypt ??? and what's wrong with the Egyptians ??? are they finished destroying Egypt and are now turning their attention to destroy each other ?? and in the name of religion ???- Pity my beloved country that was once the beacon of civilization !!!- The great Mustafa Kamel once said "If I were not Egyptian, I would have loved to be Egyptian"- He should have said instead, I would have loved to be a jackass
Posted by Anonymous | 12:36 AM
السلام عليكم
معلش مع احترامى لحضرتك
هى كلمة نصارى دى عيب؟
حاجة وحشة يعنى؟
مثيرة؟ مستفزة؟
اللى بيقولها متخلف و راكن الجمل ورا النقابة و راكن الفيل صف خامس؟
على كدة بقى حضرتك بتقرا القرآن ازاى و هى فيه كذا مرة
و مع احترامى لحضرتك و دفاعك المثير للاعجاب عن ضحايا السلطات
ليه ما اخدتش المبادرة لما ابن الرجل كلمك و ليه رجعت لما الاخ غربية قال لك.
علامة استفهام و لازق فيها عدل علامة تعجب.
و كمان راجع تقول عن كلمة نصارى دا كلام الرجل مش كلامى
هى بقت حرام كمان و ميصحش ان كلمة عيب زى دى تيجى من حضرتك؟
(قلت مصلحة حملة جديدة)
علامات تعجب من غير علامة استفهام
معذرة الرد بعيد عن ابو اسلام
لكننى سأسجل موقفى فى مكان آخر
تحياتى
ابو حماس
Posted by Anonymous | 2:48 PM
كثير من المسيحيين الذين أعرفهم يفضلون أن يسموا مسيحيين بدلا من نصارى، إلا أن هذا لا ينفي أن بعض المسيحيين يسمون أنفسهم نصارى. مررنا سابقا على هذا الموضوع بتفصيل أكبر. إذا كان من أمامك يفضل أن تسميه مسيحيا بدلا من نصرانيا، أو مسلما بدلا من محمديا، أو موحدا بدلا من درزيا، فلم لا؟
مالك فعلا يستحق الاحترام، فمن بين المدونين الذين يعملون للدفاع عن من يختلفون معهم في الرأي، هو أكثرهم حماسا، يا أبا حماس.
Posted by AG | 8:07 PM
اولا كلمة مسيحين او نصارى
دا رأي الدكتور العوا
وانه اكد على اننا يجب ان ننادي المخالفين لنا في الدين كما امر الرسول (ص)بالاسم الذي يحبونه
دا اولا
ثانيا
انتا بتناقض نفسك ليه ؟
يعني جبت في الاخر جملة اني قلت مصلحه حمله جديده لما عرفت ان في حد اتقبض عليه
وبعدين رجعت تقول اني متحركتش الا لما عمرو غربيه قالي
يعني حضرتك اطلعت علىنيتي ؟
اذا كنت من الاول ناوي اني اشتغل عشان الراجل من قبل ما عمرو غربيه يقولي
الفكره حضرتك اننا كنا في مظاهره ومكناش بنتفسح ولا بنقزقز لب
وانا كنت ناوي ان اخد الرقم من البدايه بس بعد المظاهره ماتخلص
بس رأي عمرو كان اننا ناخده دلؤتي عشان ممكن نتوه عن بعض وملاإيش الراجل في الاخر
(ودا فعلا اللي حصل انه ابن الراجل مشى على طول بسرعه عشان جاله خبر اتصال والده)
وبعدين مش عارف بالظبط حضرتك ايه اللي مزعلك .؟؟؟؟
يعني بجد انا مش فاهم
انا واحد مبقولش كلمه نصارى لانها بتضايق مسيحيين ياما
فبوضحش انها مش كلمتي
ومافيش كلمه طلعت من بوقي بتقول انها عيب ولا انها كلمه قبيحه
انا بوضح انها كلام الراجل
عموما عايز تحمل حمله منفصله ك اتفضل
عايز تعمل اللي تعمله اتفضل
دا حقك واللي انا مقدرش اجور عليك
Posted by AUCWORKERS | 11:15 PM
السلام عليكم
الاخ عمرو
لا اخالفك فى ان لو فلان بيحب اناديه يا علان فهذا لا بأس به.
انما لو الله سماه فلان و انا حبيت اسميه علان من باب الحفاظ على مشاعره
فمن باب اولى انى احافظ على رضا الله و لا اسخر من تسميته
بلاش استعمل كلمة ربنا بس بلاش اقول ان اتباع الله راكنين الجمل ورا النقابة.
و ميصحش يكون الله اهون الاتنين علىَ.
و مالك ليس غريبا عنى و لا اكن له الا كل احترام لكن الكلام استفزنى و خصوصا منه و هو ليس من يعذر بجهله.
مالك
معلش يعنى انا لا قلت انى دخلت قلبك و لا ادعيت انى اعرف نواياك مع علمى و لا نزكيك على الله بحسنها.
و كل تعقيبى على كلماتك و ليس على ما فى قلبك.
ربنا يعينك و من معك و توصلو الرسالة للناس. بس من غير ما تزعلنى منك احسن ابلغ امن الدولة يعتقلوك :P
و السلام
Posted by Anonymous | 1:26 AM
من ايهاب صلاح - القاهرة
اسمح لي يا فضيلة الاستاذ / ابو اسلام احمد عبدالله ان اعلق على مقالك بعنوان "ألجموا الكلاب المسعورة" وأرجو ان صدرك يتسع لكلامى:
أولاً : انا مش زعلان من فضيلتك بسبب وصفك للمسيحيين بانهم كلاب, عارف ليه ؟ لانه مكتوب "طوبى لكم اذا طردوكم و عيٌروكم (شتموكم) وقالوا عليكم كل كلمة شريرة من أجلي (كاذبين) ، افرحوا اذاً وتهللوا لأن أجركم عظيم في السموات " فالمسيحي الحقيقي يفرح باهانته لانه مسيحي . ولسبب تانى انا مش زعلان منك, لان مش انت اللي بتتكلم ده ابليس - لان ابليس مش عايز حد يعرف المسيح .
ثانياً : رداً علي جملة فضيلتك : " وما حكم الآخر فيك ؟" فاذا كنت تقصد رأي المسيحيين في الاسلام فاحب اقولك ان مهما كان رأينا في عقيدتك فاحنا مبنحكمش عليك ,وانت تعبد وتصلي بالطريقه اللي تعجبك لان العقيدة يا فضيلة الاستاذ هي علاقة بين نفس الانسان والله ومش من حق اي حد انه يتدخل فيها , لكن من واجبي اني اكلمك عن الفرح اللي انا شفته مثلاً بعد ما عرفت يسوع - من واجبي اقولك ان حياتي اتغيرت وبقيت انسان كويس بعد ماعرفته ودا بدافع محبتي للناس ومش علشان اقضي علي مجتمع مش مؤمن بعقيدتى , ومش معناه اني اعاملك بشكل سييء لانك ماقبلتش كلامى .
ثالثاً : بخصوص العراق وفلسطين والحروب والسياسة - هو انت بتتكلم عن عقيدة ولا عايز تعمل امبراطورية ؟ يعنى انت عايز كل الناس يكونوا مسلمين علشان يدخلوا الجنة ولا علشان تحكم فى الارض وتجمع الاموال ؟ اذا كنت تقصد الاولي فالمفروض انك ما تهتمش بشىء الا تعبدك واقناع الناس بعقيدتك اما اذا كنت عايز الثانية يبقي ما تضحكش علينا وتقول الجهاد لان الله لا يقبل الدماء باسمه اما اذا قلت ان الاسلام يحتم عليك انك تقتل وتحرق باسم الجهاد فدى مصيبة لان كده كل شىء مستباح ,والقتلة والمجرمين وكل من له غرض هيعملوا كل شر باسم الجهاد , وعلشان تطمئن أحب اقولك ان السيد المسيح قال "انتم لستم من هذا العالم" يعني المسيحيين ليس لهم اطماع فى الأرض لانه عيونهم علي مُلك السماء واي حد بيرفع سلاح ليس من المسيحية فى شىء.
رابعاً : بتقول "استثارة اصحاب البلاد ضدهم" - يا فضيلة الاستاذ : المسيحيين هم أصل البلاد و مصر كان اسمها "قبط" وكلمة "قبطى" معناها "مصرى" ووجود المسلمين في مصر جاى عن طريقين اما مع الغزو (قصدى) الفتح الاسلامى او كانوا مسيحيين واسلموا يعنى فضيلتك اما اصلك من شبة الجزيرة العربية او لو بحثت في اسماء اجدادك ستجد "ميخائيل و بطرس" - يعني انت قبطى مسلم, يا فضيلة الاستاذ اقرأ التاريخ قبل تجريح الغير.اما بخصوص كلامك عن الرهبان والراهبات فى الاديرة فخلى بالك انك عايش بسبب صلواتهم وركبهم الساجدة وأى كلام فى حقهم لا يؤثر من قريب او بعيد .
خامساً : زعلان لية على المسلمين اللى بيتنصروا ولية بتقول عليهم من العوام هو انت عندك الايمان القوى محتاج ان الواحد يكون جهبز وفيلسوف فى امور الفقه والشريعة , أحب اقولك ان الله كلامه بسيط علشان يفهمه القليل التعليم والمتوسط التعليم والعالى التعليم , الله مش جايبلنا كلام يعقدنا به والله بيحب الناس الغلابه واللي معلوماتهم قليلة لكن ايمانهم قوى .
سادسا : مافيش مانع ابدا ان اى مسيحى يسلم ومش ح نقطع رقبته لان احنا ما يهمناش عددنا كام , دا بيقول " ما اضيق الباب واكرب الطريق المؤدى الي الحياة الأبدية , وقليلون الذين يُنتخبون " يعنى بيقول اللى هيؤمنوا قليلين , لكن الغريب ان اللى بيدخل فى الاسلام بيختفى (بيروحوا فين ؟) يعنى انا مراتى اسلمت مثلاً بتاخدوها على فين؟؟ ولية كل حالات المسيحيات اللى بتدخل فى الاسلام بتكون بسبب الجوازات , يعنى هو مافيش حالة واحدة عن اقتناع؟؟ احنا ما بنقولش الكل يبقى مسيحى بالعافية ومش هنقطع رقاب الناس لكن لازم اعرف بنتى مثلاً اختفت فين دا يبقى اختطاف , المفروض ان اللى بيلاقى الدين الحقيقى بيبقى عايز يكلم الناس كلها عنه مش تختفى وتقولولنا انها اسلمت !! الموضوع محل شك ...
سابعاً : انا مش هادافع عن كلمه الله اللى انت جرٌحت فيها لان العكس هو الصحيح : الله يدافع عن المؤمنين ومش المؤمنين هم اللى بيدافعوا عن الله زى ما فضيلتك عاوز تعمل .
مع جزيل الشكر للرد البريد الالكتروني : leader85239d@yahoo.com
Posted by Anonymous | 2:01 PM