« Home | رمضان » | ساكني الامان » | ريتا....شماته استباقيه » | لغبطة » | مفهوم جديد للاحباط...وماحدث امس..واعلان » | الفكره الثانيه ..الجلسه الحواريه الاولى في جمعية م... » | كلمات متنوعه.... » | كلنا في النفاق سواء يا وطن » | صناعة التاريخ المكذوب ...البطل الكاذب » | فكرتين.. ع الماشي » 

8.10.05 

الإضطهاد الديني والافساد

الاضطهاد الديني والتفرقه الوطنيه
قبيل منتصف القرن الماضي بقليل بدأت دولة اسرائيل في الظهور في عام 1948 تحديدا وقبلها بثلاث اعوام انتهت الحرب العالميه الثانيه بهزيمة جيوش المحور.
كان صيف عام 1942* هو صيف خارق للعاده حيث تهديدات رومل على الجبهه الشماليه الغربيه لمصر والذي كان يتحرك صوب الاسكندريه في تلك الفتره .
قبلها باعوام قلائل بدأ طوفان اليهود الاشكناز في الهجره الى مصر ودول جنوب حوض البحر المتوسط هربا من جحيم الحرب وفظائع النازيه (باي تقدير كانت هناك فظائع ضد اليهود كثرت او ضخمت )العنصريه .
بدأ اليهود المصريين لا يعرفون اين المستقر ولا اين الاتجاه وانتشرت بينهم الدعوات القائله ان النازي يحرق اليهود في مصانعه وينتج من جلودهم الصابون والمستحضرات التنظيفيه .
نشطت العصابات الصهيونيه في الدعوه الى العوده الى ارض الميعاد والاستقرار فيها خاصة بعد الوعد الذي قطعها بلفور على نفسه .
اتى عام 1948 وحدثت الحرب بين الجيوش العربيه الغير مدربه والغير مستعده والتي تعاني نقص حاد في الذخائر والاسلحه والتي يقودها قائد انجليزي ولائه التام نحو التاج الانجليزي وبين عصابات الهاجاناه التي دربت خير تدريب تحت لواء الفيلق اليهودي الذي شارك الحلفاء في الحرب العالميه الثانيه وانتهت مواجهة العرب والعصابات الصهيونيه بهزيمه منكره للعرب .
تعالت وتيرة الاحداث بعد ذلك وتوقفت انفاس العالم تماما بعد ذلك بثورة يوليو 1952 التي قام بها مجموعه من العسكر المصريين الذين شاركوا في حرب فلسطين .
وبدأت نغمة العداء بين الطرفين
فمن جهه لم ينسى الثوار مهزلة الحرب وما قدموه فيها من تضحيات استحقت احترام العالم كله وخاصة في حصار الفالوجه ولم ينسى احد منهم الارض المسروقه من الجسد العربي
ومن جهه اخرى استغلت العصابات الصهيونيه ذلك الكره الشديد الذي يعانيه العسكر المصريين تجاهم وبدأت اللعبه .
كان مفهوم ان كثير من اليهود المصريين الشرقيين(السفارديم) يحبون هذا الوطن ولا يعرفون له بديل(لابد ان نفرق بين الاشكنازيم المولدين في مصر لاكثر من جد والاشكناز الغربيين الذين هاجروا الى مصر ابان الحروب العالميه الاولى او الثانيه او نتيجه لـ الامتيازات الاجنبيه التي قدمها لهم توفيق ) ولكي يضرب هذا الانتماء لابد من وسيلة ذكيه لضرب هذا الارتباط.
وقد بدأت هذه الضربات للارتباط الوطني لليهود المصريين باكثر من وسيله منها بداية خلط المفاهيم بين الصهيونيه واليهوديه بين العقليه الاستعماريه والعقليه الدينيه وقد ساعدت الجمعيات الصهيونيه المنتشره في انحاء العالم على هذا الخلط لكي يؤدي الى نوع من انواع استفزاز مشاعر المصريين جميعا ضد اليهود بمختلف طوائفهم وهذا ما تم .
ثاني هذه الضربات كانت بالعمليات التخريبيه التي قام بها شباب يهود في مصر وكانت اشهرها فضيحة لافون والتي كانت موجهه ضد المصالح الامريكيه في مصر لكنها فضحت لسذاجة القائمين عليها وقلة خبرتهم وقد ادت هذه العمليات الى القضاء على القله الباقيه من مشاعر التقبل لدى المصريين .
وبدأت ثاني اكبر عملية نزوح لليهود من مصر بعد هذا الحين (كانت العمليه الاول اثناء الحرب العالميه الثانيه واقتراب روميل من الاسكندريه معقل اليهود في مصر في تلك الفتره ) هذه العمليه التي استغلت بشكل كبير الى القضاء على ما تبقى لدى اليهود من اي انتماء لهذه الارض او لهذه الحضاره .
ورغم كل الهجوم الذي كان يشن على مصر من اليهود المصريين الذين هاجروا الى اسرائيل لكن ظل ناخوم افندي اخر حاخام يهودي في مصر يبايع الرئيس عبد الناصر ويشدد على انتماء من تبقى من اليهود لمصر وانتمائهم العروبي والقومي .
ونجد ان صيغ مبايعة ناخوم لناصر مشابهه لحد كبير لمبايعة الانبا شنوده لمبارك
فبعد ان هاجر اغلبية اليهود من مصر لم تجد ادوات الحكم ما تشغل به الشعب عن سرقاتها واهدارها للاموال وافسادها وفسادها في هذا الشعب والارض.
فبعد انتصار العام 73(وان اختلفنا في معنى انتصار) وبعد زيارة السادات للقدس وبعد كامب ديفيد وجد النظام ان الشرعيه التي كانت له ماعادت له وانه ضحى بها جميعا وفوقها ضحى بالاقتصاد بعد ان ضحى بالسياسه والتاريخ ولم يجد عصا يمكن ان يسير بها هذا الشعب واصبح هذا واضحا جليا في احداث يناير 78 فيما سمى بانتفاضة الخبز(الاسم الحكومي الحراميه) لم يجد النظام الحاكم ما يمكن ان يلهي به هذا الشعب الا ما تم استخدامه سابقا من قبل العصابات الصهيونيه ومنظماتهم .
ساعود....
**لست متذكر احداث تقدم روميل للاسكندريه كانت في اي عام تحديدا فرجاء العذر.


اية مشكلتك مع القبط؟ اية العنصرية الوضيعة اللي انت عايش فيها دي ماله شنودة ليةالتشبيه بينه وبين ناحوم ما شيخ الازهر وكل شيوخ التلفزيون بياعوا مبارك ولا هو شنودة ده كخة علشان مسيحي عندك في بوست سابق بتقول لية جورج عنده شئ ازرق بغيض علي ايده !!اية قلة الادب دي الشئ الازرق البغيض ده علامة بيحترمها البلايين في العالم والملايين في مصر لو انا جيت وقلت ان الكعبة عبارة عن صنم مش حتزعل برضه ولا بس الشتيمة في الناس عندك حلال يا شاطر متلعبش بالنار وسيبك من مالكوم اكس علشان شكلك كده متعرفش الفرق بينه وبين مارلين مونرو

الاخ او الاخت انونميس
انا قرات ما كتب مالكوم اكس

بتاع 3 مرات
ولم اجد ما يستحق كل هذه الموجة الغضبية

اولا هو لم يتحدث عن البابا شنودة باي اسلوب سئ

ثانيا هو لم يكمل

ثالثا
هو لم يقل اكثر من ان الحاخام اليهودي صنع ما صنعه البابا الان
وذلك لانه في سياق الحديث عن زعامات دينية للاقليات
والاسباب تتعدد
بعضها مقبول وبعضها غير مقبول

والاخ مالكوم اكس انتقد رموز محسوبة علي الاسلام من علماء ودعاة مرات عديدة هنا في مدونته وفي مدونات اخري

عليك ان تقرا مدونته لتعرف كيف يفكر
وليس ربع موضوع

والشهادة لله لولا اني انا وهو نختلف اختلافا حادا في بعض الامور الا انني اتفق معه في امور اخري اكثر

شئ من الموضوعية

عنصرية ووضيعه ؟
طيب ربنا يكرمك ويخليك يا سيدي
يا استاذي الكريم اقرى كل الكلام وانتا تفهم واقرى مواضيعي السابقه وانتا تفهم
جزئية شيخ الازهر اعتقد الرجل اخد مني شتيمه بما فيه الكفايه في مواضيع ياما اوي ومعتقدش اني لازم كل ما اذكر الانبا شنوده المفروض اني اذكر طنطاوي اعتقد كفانا اوي لحد الان نظرية الدفاع اللي بتسبق الهجوم دي واني عشان انتقد فلان مسيحي لازم انتقد فلان مسلم
واعتقد ان في النهايه الانبا شنوده مصري ووطني وليا كامل الحق في انتقاده كما يحلوا لي مادمت لم اخرج عن الادب وحدود المكانه الدينيه للرجل
ثانيا ودا المهم
ناخوم افندي كان رجل وطني جدا ومحترم جدا وابن بلد جدا
وكان بيحب البلد دي يمكن اكتر من عبد الناصر شخصيا ومات فقيرا على سريره ومكنش لاقي ياكل واسرائيل مفكرتش انها تطالب حتى برفاته مع انها بتطالب برفات واحد مات من 150 سنه اسمه ابوحصيره بيتعمله مولد في دمنهور لحد الان
الفكره التشبييهيه اللي عايز اوضحها من كلامي هي بكل بساطه ان اللي بيحصل في المسيحيين دلؤتي حصل في اليهود قبل كدا
النقطه التانيه
اموت وافهم ايه مشكلة الكلام اللي بقولك بالنسبه للصليب؟
انا كنت بتكلم في الجمله اللي انت اقتطعتها من سياق الموضوع عني وانا طفل وانا بتسائل ومش فاهم حاجه مش بتكلم عني دلؤتي
تاني حاجه
اموت وافهم حاجه
لما اقول ان الصليب دا عاده مسيحيه ارذثوزكسيه شرقيه ونلاقي في بلاد روسيا وارمنيا ومناطق كثيره ناس بتعملها
تقولوا لا دا حاكم فاطمي اللي هو المعتز بدين الله اللي خلاكم تعملوه
ولما نسمع كلامكم ونكتب نفسنا والتاريخ
ونقول انه عاده مفروضه عليكم تقولوا لا دي حاجه مقدسه
يعني ارسوا على حل ولا هوا دا يتسمى ايه بالظبط ؟
عموما
انا عنصري ووضيع :)
طيب ماعلينا اكرمك الله

يا مالكوم
الناس اللي بتخش مدفع دي

يا انونميس
يا عاملين اشتراك مخصوص عشان يخش يتكلم

اتمني اننا نعرف هم مين
عشان بس التعامل الادمي يكون متوازي

بس شغل
انت اهبل يا حمار يا كلب يا وسخ
روح امسح برابيرك

ده معرقش اسمه ايه

الغريب ان عندي رد من النوعية دي في مدونته

ولا اعرف جاي منين

Post a Comment

عني

  • AUCWORKERS
  • Cairo, Egypt
  • AUC workers Strike
My profile

كتابات قديمه

مفضلتي